Apakah perancangan anda untuk jaminan diri dan keluarga tersayang ?

Adakah simpanan anda mencukupi jika berlaku sesuatu musibah menimpa ke atas anda untuk menampung kos rawatan, sara hidup dan pendidikan anak.






Tuesday, March 31, 2009

Coverage tinggi, bayar murah?

macam mana cara untuk dapatkan coverage/jumlah perlindungan tinggi dengan bayaran murah?

seorang pelanggan, En Farid(bukan nama sebenar) bertanya kepada saya; saya tak cukup budget la untuk takaful ni. saya mampu bayar RM150 sebulan sahaja. saya perlukan RM150,000 coverage kematian dan hilang upaya. hutang banyak nak cover ni. macam mana sue?

senario: En Farid berumur 25 tahun, kerja sebagai eksekutif,purata pendapatan sebulan RM2300, budget RM150 sebulan, memerlukan coverage asas RM150,000.

dalam situasi biasa, orang yang berumur 25 tahun, sumbangan Rm150 sebulan akan menghasilkan coverage sebnyak RM98,000 sahaja. En Farid masih kekurangan RM 52,000

caranya? senang saja
Saya bukak satu quotation untuk En Farid:

  • Coverage asas(coverage kematian/hilang upaya kekal) RM84,354 (sumbangan RM128.71/sebulan)
  • Coverage tambahan (term rider/rider bertempoh) RM70,000 (sumbangan RM21.29/sebulan)
  • total coverage kematian/hilang upaya kekal termasuk term rider= RM154,354 (total sumbangan RM150 sahaja)

nota: saya menggunakan illustrasi version 2.0 eTiQa Mesra untuk En Farid, tempoh penyertaan 35 tahun

No comments:

Post a Comment