Apakah perancangan anda untuk jaminan diri dan keluarga tersayang ?

Adakah simpanan anda mencukupi jika berlaku sesuatu musibah menimpa ke atas anda untuk menampung kos rawatan, sara hidup dan pendidikan anak.






Friday, March 27, 2009

kisah benar

Suatu pagi, telefon saya berdering. tuutt tuuuttt. Rupa-rupanya call dari seorang existing client (En Firdaus bukan nama sebenar). Nak claim ke? saya terfikir jap. Kalau nak claim baru cari agent ye... masa open house tak ajak puuuunnn. (saja gurau)

En Firdaus ni bukan nak buat claim atas pelan takaful dia, tapi nak jumpa saya saja nak diskas pasal medical card. Pelan eTiQa dia yg sedia ada skrg takde medical card. Dia dah jadi client saya sejak 3 tahun lepas. Hai pelik, tiba2 aje nak jumpa ni. Tapi takpe, so saya set appointment, dtg kat ofis dia kat KL

Bla bla bla saya explain serba sedikit pasal medical card. En Firdaus ajak sorang kawan dengar sekali. Dah habis cerita, dua2 orang terus isi borang. Saya tanya nak bayar cara macam mana? Saya ckp saya prefer En berdua bayar setahun sekaligus. Deduct dari akaun bank banyak masalah. So diorang setuju. Amboi byk gak duit diorang ni bole byr ribu riban sekaligus. Alhamdulillah, manusia berusaha, Allah yg Maha Pemurah memberi rezeki.



Dah dekat nak abis cerita and isi borang sume tu baru la saya tau, rupanya ibu En Firdaus skrg tengah sakit berat. Macam kena strok, cuma bukan kritikal. Tapi kalau tak dirawat takut jadi kritikal. Terkejut jugak saya. Dalam hati saya, kesiannyaaa. En Firdaus ckp ibu masuk hospital SMC, pastu keluar pegi daftar kat GH sebab tak mampu nak byr. Kalau nak teruskan medical ibu dia kat SMC kena ada duit RM20,000. uish byk tu.

Alangkah bagusnya kalau ibu En Firdaus ada medical card? tapi nak buat macam mana, benda dah berlaku. skrg pun En Firdaus dah sedar sebab benda berlaku depan mata. Skrg En Firdaus dah bertindak dari awal dgn menyertai pelan eTiQa yg cover sekali medical card. Tahniah saya ucapkan kpd En Firdaus atas keputusan beliau.

Anda macam mana? Fikir-fikirkan lah...

No comments:

Post a Comment