Apakah perancangan anda untuk jaminan diri dan keluarga tersayang ?

Adakah simpanan anda mencukupi jika berlaku sesuatu musibah menimpa ke atas anda untuk menampung kos rawatan, sara hidup dan pendidikan anak.






Monday, April 6, 2009

kereta dan spare tire

kalau kita perhatikan di negara ini, banyak model kereta buatan tempatan di keluarkan, semuanya baru dan cantik. Semua orang hendak memiliki sebuah daripadanya. Tetapi adakah anda perasan, setiap kenderaan baru yang di keluarkan mempunyai 'spare tire' dan tool box. Kenape agaknya ye? kalau kenderaan baru mesti tidak ada banyak kerenah kan. Tapi kenapa semua tu di bekalkan.

kita lihat di sekeliling kita , setiap orang yang hidup di muka bumi ini, walaupun baru di lahirkan belum tentu dia sihat sebenuhnya. seseorang tidak boleh menganggap dirinya akan sentiasa sihat dan tidak ditimpa musibah, kita kena percaya pada ketentuan ilahi , Dia jugalah yang maha mengetahui dan maha Berkuasa, sama juga macam situasi kereta tadi. Walaupun kita sentiasa sihat tapi kita kena beringat selalu dan perlu mempunyai satu skim perlindungan (takaful), untuk membantu kita apabila kita memerlukan pertolongan, insyaallah.

Bagaimanakah jika sebuah kerata tidak mempunyai 'spare tire' dan tool box. apabila berlaku sesuatu cantohnya rosak, tayar bocor dan lain-lain lagi, ini akan membuatkan kereta tersebut tersadai dan pemandu terpaksa meminta pertolongan dari pada orang lain, di situ kita sudah menyusahkan orang lain, sama juga macam kita kalau tak ada perlindungan (takaful), kita akan menyusahkan orang lain walaupun pada hakikatnya kita tak nak menyusahkan mereka. (kerana kita tidak tahu apa akan berlaku pada kita). Beringatlah sebelum terjadi

No comments:

Post a Comment