Apakah perancangan anda untuk jaminan diri dan keluarga tersayang ?

Adakah simpanan anda mencukupi jika berlaku sesuatu musibah menimpa ke atas anda untuk menampung kos rawatan, sara hidup dan pendidikan anak.






Tuesday, April 28, 2009

ingin tahu

Assalamualaikum…

Saya tahu serba sdikit pasal takaful ,adela tgk website..saya minat
nak amik takaful ni..saya ada beberapa pertanyaan seperti di bawah>>>

o Adakah bayaran premium Medical card bulanan akan jadi nilai saving
amount or akan ‘burned’ begitu shj jika tiada ape2 kes hospital tjadi?
Dan jelaskan pd saya jika ade ape2 byran premium utk benefit2 yg akan
‘burned’ begitu saja bila tiada ape ilat tjadi?

Jawapan: Jika helmi mengambil pelan medical card daripada etiqa takaful, plannya mempunyai simpanan jika tidak menggunkan kad tersebut untuk kes-kes kecemasan di hopsital.

Istilah “burn” adalah tidak wujud di dalam industri takaful. Ini kerana akad takaful adalah akad tolong menolong dan derma bersyarat. Ini bermakna kita sebagai ahli pencarum takaful bersama-sama bersetuju untuk bergabung dan melindungi antara satu sama lain manakala syarikat adalah pengurus risiko. Jika kita ditimpa musibah didalam tempoh perlindungan, duit yang diterima bukan lah daripada syarikat tetapi daripada akaun khas iaitu akaun perlindungan ( duit orang ramai). Manakala sebaliknya jika kita sihat, agihan peratusan daripada akaun perlindungan telah disedekahkan kepada pencarum lain. Selepas matang, Simpanan yang telah diasingkan akaunnya dari awal akan dipulangkan oleh syarikat bersama dividen. Pada masa yang sama syarikat juga akan memulangkan baki perlindungan selepas ditolak tuntutan-tuntutan keseluruhan pencarum bersama dividen. Pengurangan hasil yang diterima daripada akaun perlindungan tadi adalah sedekah dan amal jariah helmi untuk saham akhirat dan helmi tidak akan menanggung sebarang kerugian.

No comments:

Post a Comment