Apakah perancangan anda untuk jaminan diri dan keluarga tersayang ?

Adakah simpanan anda mencukupi jika berlaku sesuatu musibah menimpa ke atas anda untuk menampung kos rawatan, sara hidup dan pendidikan anak.






Sunday, May 3, 2009

UniMAP sumbang bantuan kepada 81 pelajar

ARKIB : 28/02/2009 (utusan malaysia)

Kamarudin Hussin (tengah) menyerahkan cek kepada pelajar pada Majlis Penyerahan Cek Tabung Amanah Zakat dan Tabung Amanah Khas UniMAP di Pejabat Canselori, Kangar, baru-baru ini.


KANGAR 27 Feb. - Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) menyampaikan sumbangan Tabung Zakat Amanah dan Tabung Amanah Khas UniMAP bernilai RM40,400 kepada 81 pelajarnya yang layak dalam usaha membantu meringankan beban mereka yang kurang berkemampuan untuk terus belajar di universiti tersebut.

Sumbangan itu melibatkan RM29,000 dari Tabung Amanah Zakat yang diberikan kepada 43 pelajar, manakala Tabung Amanah Khas sebanyak RM11,400 diberikan kepada 38 pelajar.

Naib Canselornya, Brig. Jeneral Datuk Prof. Dr. Kamarudin Hussin berkata, Tabung Amanah Khas memperoleh dananya melalui pemotongan gaji staf UniMAP yang prihatin terhadap golongan kurang berkemampuan untuk meneruskan pengajian di universiti tersebut.

Katanya, pelancaran tabung itu dilakukan pada Jun tahun lalu iaitu ketika Pendaftaran Pelajar baru sesi 2008/2009.

''Tabung Amanah Zakat pula diterima daripada Etiqa Takaful dan Bank Islam Malaysia Berhad.

''Penubuhan tabung ini bagi memastikan pelajar UniMAP dapat belajar dengan baik dan mempunyai sumber kewangan yang mencukupi," katanya di sini baru-baru ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyerahan Cek Tabung Amanah Zakat dan Tabung Amanah Khas UniMAP di Pejabat Canselori di sini.

Katanya, dalam pemilihan penerima sumbangan itu beberapa kriteria diambil kira iaitu pelajar sepenuh masa uniMAP, terdiri daripada pelajar peringkat diploma dan ijazah pertama, penerima adalah warganegara Malaysia dan pendapatan penjaga yang tidak melebihi RM1,500 sebulan.

No comments:

Post a Comment